A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
Wójt
Rada Gminy
Transmisja Sesji Rady Gminy Nowe Piekuty
Imienne wykazy głosowań Radnych - Kadencja 2018-2023
Urząd Gminy
Urząd Stanu Cywilnego
Jednostki organizacyjne
Ochotnicze Straże Pożarne
Budżet i finanse
Dług publiczny
Pomoc publiczna
Majątek Gminy
Oferty inwestycyjne
Podatki i opłaty lokalne
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
Plany i programy
Ogłoszenia, obwieszczenia, informacje
Informacje o środowisku
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków
Udostępnianie informacji publicznej
Ponowne wykorzystanie informacji publicznej
Oświadczenia majątkowe
Przetargi, zamówienia publiczne
Zarządzanie kryzysowe i sprawy obronne
Projekty współfinansowane z UE
Język migowy
Konsultacje społeczne
Wybory i Referenda
Przepisy prawne
Druki do pobrania
Nabór pracowników
Powszechny Spis Rolny
Przydatne linki
NIP Gminy i Urzędu Gminy
Instrukcja obsługi
Kontakt
Gminna Spółka Wodna
Prawo miejscowe
Załatwianie spraw
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
Wyszukaj urzędnika
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Ostatnie 5 wiadomości:
» obwieszczenie
» Zaproszenie na posiedzenie Komisji Rady Gminy Nowe Piekuty w dniu 30.11.2018 r.
» Zarządzenie Nr 3/2018 Wójta Gminy Nowe Piekuty w sprawie powołania komisji konkursowej
» Zarządzenie Nr 2/18 Wójta Gminy Nowe Piekuty z dnia 27 listopada 2018 r. w sprawie ustalenia dnia wolnego od pracy
» Zarządzenie Nr 1/18 Wójta Gminy Nowe Piekuty z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 24/11 Wójta Gminy Nowe Piekuty z dnia 30 sierpnia 2011
  • Rada Gminy
  • Rada Gminy
  • Uchwały Rady
  • Uchwały rok 2006
  • Uchwała Nr XXX/136/06

    Uchwała

    UCHWAŁA NR XXX/136/06
    RADY GMINY NOWE PIEKUTY
    z dnia 23 stycznia 2006 r
    w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2006
    Na podstawie art. 4 ust 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz.U z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143; z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597, Nr 273, poz. 2703; z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179, poz. 1485) uchwala się , co następuje:
    § 1. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych stanowiący załacznik do uchwały.
    § 2. Traci moc uchwała Nr XXII/104/05 Rady Gminy Nowe Piekuty z dnia 2 lutego 2005 roku w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
    § 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy
    § 4. Uchwała wchodzi w zycie z dniem podjęcia.
    Przewodniczący Rady Gminy
    Andrzej Radziszewski


















    Załącznik do Uchwały Nr XXX/136/06 Rady Gminy
    Nowe Piekuty z dnia 23 stycznia 2006 roku

    GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2006 ROK



    Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na gminę Nowe Piekuty zwany dalej „gminnym programem” został opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
    1.Ustawy z dnia 26 października 1982 r. / z późniejszymi zmianami / o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi , a w szczególności:
    1/ tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb , których zaspokajanie motywuje
    powstrzymywanie się od spożywania alkoholu ,
    2/ działalność wychowawczą i informacyjną ,
    3/ ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury spożywania napojów
    alkoholowych ,
    4/ ograniczenie dostępności alkoholu ,
    5/ leczenie i rehabilitację osób uzależnionych od alkoholu ,
    6/ zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie.
    2. Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
    3. Analizy sytuacji w gminie w zakresie problemów alkoholowych za rok 2005.
    Jako priorytet przyjęto działalność profilaktyczną wśród dzieci i młodzieży oraz kontrolę obrotu napojami alkoholowymi.
    Uznając , że profilaktyka przeciwalkoholowa i rozwiązywanie problemów alkoholowych dla swej skuteczności wymaga znacznego zaangażowania , Rada Gminy Nowe Piekuty uznaje za celowe udzielenie niezbędnej pomocy instytucjom , stowarzyszeniom i osobom fizycznym , które podejmą i prowadzić będą działalność tym zakresie.
    Realizacja gminnego programu finansowana będzie min. z wpływów uzyskiwanych ze środków , o których mowa w art. 111 ustawy.

    DIAGNOZA SYTUACJI W GMINIE DOTYCZĄCA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

    Na posiedzeniu gminnej komisji dokonano oceny skali problemów alkoholowych na terenie gminy Nowe Piekuty , w oparciu o informacje pochodzące z GOSP, Komisariatu Policji i GKRPA.
    Z informacji wynika iż utrzymuje się tendencja wzrostu spożycia alkoholu w ogóle , w tym szczególnie niebezpieczne jest obniżenie wieku młodzieży pijącej alkohol. OPS udzielił pomocy m.in. materialnej 9 osobom z rodzin z problemami alkoholowymi.
    Komisariat Policji w Szepietowie sygnalizuje alkoholizm jako istotną przyczynę popełniania przestępstw drogowych. W ubiegłym roku pod wpływem alkoholu kierowcy popełnili 23 przestępstwa drogowe, zatrzymano 7 praw jazdy, 2 osoby skierowano do izby wytrzeźwień. Wskutek naruszenia porządku publicznego i awantur domowych policja przeprowadziła 31 interwencji, w ramach profilaktyki funkcjonariusze odbyli 23 spotkania w szkołach z młodzieżą
    GKRPA udziela pomocy rodzinom a w szczególności dzieciom, w których występuje problem nadużywania alkoholu. W ubiegłym, roku opłacono z funduszy komisji pracę pedagoga szkolnego, który okazał się bardzo pomocny w rozwiązywaniu problemów alkoholowych oraz diagnozie zagrożeń. GKRPA przeprowadziła 15 rozmów z osobami nadużywającymi alkohol:
    - cztery osoby skierowano na badanie w przedmiocie uzależnień,
    - dwa wnioski przesłano do Sądu
    .

    Priorytety działania gminnej komisji

    1. Działania mające na celu rozpoznanie aktualnej sytuacji w zakresie nadużywania alkoholu przez dorosłych oraz dzieci i młodzież i podejmowanie stosownych działań
    2. Zwiększenie działań informacyjnych mających na celu ukazywanie skutków
    nadużywania alkoholu i konsekwencji z tego wynikających
    3. Opracowanie wniosków do podejmowania działań profilaktycznych ograniczających
    zaobserwowane tendencje
    4. Podejmowanie kompleksowych , środowiskowych działań profilaktycznych
    obejmujących różne sfery funkcjonowania lokalnej społeczności

    Sposoby realizacji

    1. Koordynacja planu pracy gminnej komisji ze szkolnymi programami profilaktyki
    2. Podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym , przeznaczonym dla rodziców ,
    których celem jest wspieranie abstynencji dziecka
    3. Wdrażanie programów profilaktyczno – interwencyjnych dla młodzieży upijającej się
    4. Określenie skali problemów związanych z nadużywaniem alkoholu:
    - ilość osób uzależnionych od alkoholu – ilość osób podejmujących leczenie
    - ilość osób nadmiernie pijących
    - ilość rodzin cierpiących wskutek nadużywania alkoholu
    - alkohol jako czynnik kryminogenny – udział osób pijących biorących udział w przestępstwach , ilość osób pozbawionych prawa jazdy przez alkohol , ilość wypadków z udziałem osób pod wpływem alkoholu , ilość wypadków przy pracy gdzie przyczyną był alkohol
    5. Ocena funkcjonowania punktów punktów sprzedaży napojów alkoholowych
    alkoholowych świetle przestrzegania ustawy:
    - częstotliwość kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych alkoholowych ich
    wyniki
    - skargi i interwencje mieszkańców
    6. Opiniowanie podań o wydanie zezwolenia na handel napojami alkoholowymi zgodnie
    z art.1858 ustawy

    ZASADY WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY

    W ramach tego zadania Rada Gminy w Nowych Piekutach ustala , że przebieg postępowania administracyjnego przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przy zachowaniu obowiązujących przepisów , powinien zawierać następujące elementy :
    1. Przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż alkoholu nie objętego limitem sprzedaży , złożone do wójta gminy wnioski / wraz z załącznikami / o sprzedaż napojów alkoholowych przekazuje się do referatu finansów , który:
    - sprawdza położenie proponowanego punktu sprzedaży w stosunku do obiektów wymienionych w ustawie i uchwał podjętych przez radę gminy
    - przedstawia wyniki kontroli z przestrzegania ustawy oraz uchwał rady gminy /w stosunku do wniosków o wydanie zezwolenia dla punktów dotychczas istniejących/
    - przedkłada inne istotne dla sprawy informacje
    - wnioski wraz z materiałami przygotowanymi przez referat finansów przedstawia się GKRPA celem zaopiniowania
    - wójt gminy wydając decyzję w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych bierze pod uwagę opinię GKRPA.
    2. Przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych objętych limitem sprzedaży , wójt gminy podaje do publicznej wiadomości informację o liczbie nie wykorzystanych punktów sprzedaży napojów alkoholowych objętych limitem sprzedaży , informując jednocześnie o terminie składania wniosków , informacja powyższa umieszczona jest na tablicy ogłoszeń urzędu gminy i na tablicach w sołectwach.
    Złożone wnioski wraz z załącznikami , przekazywane są do referatu finansów celem sprawdzenia położenia wnioskowanych punktów sprzedaży z obowiązującymi przepisami.
    Wnioski przygotowane przez referat finansów przedstawia się GKRPA celem zaopiniowania.
    GKRPA wydając opinię bierze w szczególności pod uwagę:
    - położenie punktu sprzedaży
    - stan bazy lokalowej
    - rozmieszczenie istniejących punktów w stosunku do lokalizacji
    punktu wnioskowanego.

    DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE

    CELE ZADANIA
    -Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkohol ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży
    -Ograniczenie możliwości zakupu i spożycia alkoholu przez osoby niepełnoletnie.
    -Wdrażanie nowoczesnych programów profilaktycznych i metod kształtowania postaw służących zdrowemu i trzeźwemu życiu.
    -Ograniczenie działań promujących picie alkoholu przez młodzież.
    -Udzielanie profesjonalnej pomocy rodzicom dzieci , które nadużywają alkoholu.
    -Wspieranie działań służących rekreacji i zabawie młodzieży bez alkoholu.
    -Podejmowanie interwencji w przypadkach naruszenia przepisów dotyczących reklamy i promocji napojów alkoholowych.
    -Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy materialnej, psychospołecznej i prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie i ochrona macierzyństwa. -Edukacja publiczna – przewodniki ulotki, poradniki, broszury.
    -Opłacanie obozów terapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi.
    - opłacanie kosztów programów opieki nad dzieckiem i rodzina szczególnie po urodzeniu dziecka w rodzinach z problemem alkoholowym lub zagrożonych alkoholizmem.

    -Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dzieci i młodzieży -Wspieranie na terenie szkół programów profilaktyczno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży.
    -Prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych na tematy związane z problemami alkoholowymi.
    -Prowadzenie działalności informacyjnej wśród dzieci i młodzieży szkolnej o szkodliwości środków halucynogennych.
    -Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych. -Dofinansowanie/ w oparciu o jasno sformułowane kryteria/działalności organizacji pozarządowych realizujących zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
    -Dofinansowanie obozów terapeutycznych dla organizacji zrzeszających członków rodzin z problemami alkoholowymi.
    -Dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych z dziećmi dziećmi młodzieżą mających na celu zapobieganie patologii.
    Finansowanie zajęć pedagogiczno-psychologicznych prowadzonych w szkołach, których celem jest otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholizmu.
    -Zmniejszanie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego. -Zwiększanie dostępności i skuteczności programów psychoterapii współuzależnienia prowadzonych w placówkach odwykowych dla dorosłych członków rodzin.
    -Zwiększanie skuteczności interwencji prawno-administracyjnych wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonalnych w rodzinach, spowodowanych przez picie alkoholu.
    -Zwiększanie dostępności i skuteczności zorganizowanych form pomocy psychologicznej i socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin alkoholowych w świetlicach szkolnych.
    -Wspieranie stowarzyszeń i środowiskowych grup społecznego przeciwdziałania alkoholizmowi.
    -Zmniejszanie rozmiarów naruszenia prawa. -Kontrola przestrzegania przepisów prawnych obowiązujących sprzedawców alkoholu przez administrację samorządową.
    -Rozszerzenie zakresu interwencji policji wobec nielegalnego handlu i łamania przepisów ustawy.
    -Zwiększenie skuteczności interwencji w sprawach naruszenia zakazu reklamy.
    -Promowanie postaw społecznych, ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. -Prowadzenie kampanii edukacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjum na terenie gminy.
    -Propagowanie powściągliwości i samoograniczenia rozmiarów spożycia alkoholu jako wzorów postępowania dla młodzieży.
    -Ustalanie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych, przeznaczonych na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz przeprowadzanie kontroli z przestrzegania zasad obrotu tymi napojami. -Rada Gminy w odrębnej uchwale ustaliła liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych, zasad usytuowania na terenie gminy, miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz warunków ich sprzedaży.
    -Uwzględniając ilość punktów sprzedaży alkoholu na terenie gminy i kierując się ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, rozważyć zasadność wydawania dalszych zezwoleń / bez naruszenia prawa /.



    KONTROLA REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU
    Cele:

    1. Zwiększenie rozeznania Rady Gminy w zakresie istniejących problemów alkoholowych.
    2. Zwiększenie skuteczności podejmowanych działań.
    3. Zapewnienie ciągłości i systematyczności wdrożeń.

    Zadania:

    1. Ustalenie systemu kontroli sprzedaży napojów alkoholowych pod kątem przestrzegania ustawy oraz uchwał podjętych przez Radę Gminy.
    2. Coroczna aktualizacja diagnozy w zakresie problemów alkoholowych i innych uzależnień.

    ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GKRPA


    1. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu gminnej komisji wynosi 10% minimalnego wynagrodzenia.
    2. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu wypłacane jest na podstawie listy obecności podpisanej przez przewodniczącego i sekretarza komisji.


    POSTANOWIENA KOŃCOWE


    1. Za ustalenie szczegółowego harmonogramu i terminów realizacji zadań wynikających z gminnego programu odpowiedzialny jest wójt gminy.
    2. Środki finansowe na realizację gminnego programu zapewnione są w planach budżetowych ramach wpłat za wydawane zezwolenia.
    3. GKRPA ustala szczegółowy zakres działań wynikający z gminnego programu , wnioskując jednocześnie o przeznaczenie na ten cel stosownych środków w budżecie gminy. Po uchwaleniu budżetu gminna komisja koryguje plan działań wskazując sposób jego realizacji.











    Data wprowadzenia: 2006-01-27 1310
    Data upublicznienia: 2006-01-27
    Art. czytany: 1097 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Wiesława Brzozowska_old
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej
    Godziny Pracy Urzędu
    od poniedziałku do piątku
    7:30-15:30
    Urząd Gminy Nowe Piekuty